In ons digitaal tijdperk zitten we dagelijks ettelijke uren achter het bureau. Het is dan ook van wezenlijk belang dat we onze werk- of studeerplek goed inrichten om rug- en nekklachten, zoals RSI, te voorkomen.

 

Wat is RSI

RSI is de afkorting van Repetitive Strain Injury. Vrij vertaald: klachten door herhaaldelijke overbelasting. 

Het gaat over spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders en/of nek, wanneer gedurende een lange tijd dezelfde beweging wordt uitgevoerd.

Hoe krijg je precies RSI? Een typische houding die resulteert in een muisarm, zoals RSI vaak wordt genoemd, is het achterover buigen van je muishand, zodat je pols achter de muis rust. Dat zet een te grote druk op de spieren van je hand en onderarm. Hetzelfde geldt bij typen op toetsenborden: hoe hoger het klavier, hoe groter het risico dat je lichamelijke klachten ontwikkelt.

Polssteunen voor het toetsenbord of de muis, en ook ergonomische muizen, kunnen hier daadwerkelijk een oplossing bieden.

 

De juiste zithouding op je bureaustoel

Zit je tussendoor ook nog voorovergebogen op je smartphone-scherm te kijken, dan krijg je al snel te maken met een zogenaamde smartphone-nek. In tegenstelling tot computer-RSI, wat vooral voorkomt bij volwassenen die voor professionele doeleinden lang achter een computer zitten, lijken de lichaamsklachten door mobiele toestellen zich voornamelijk te manifesteren onder jongeren. Zij zijn immers  bijzonder veel in de weer met smartphones en tablets. Gelukkig kun je er iets aan doen. 

 

 

Smartphone-nek? Weg ermee!

De houding die je aanneemt om op je telefoonschermpje te staren, vergroot de druk op je nek. Dat leidt tot overmatige slijtage en soms is er zelfs een operatie nodig om de boel weer recht te zetten. Hoe dat komt? Een hoofd weegt rond de 5 kilogram, maar als je je hoofd steeds vooroverbuigt, wordt het effectieve gewicht vergroot. Bij een hoek van 15 graden moet je nek een gewicht van ruim 12 kilo in balans houden!

Tijd om er iets aan te doen en een betere houding aan te leren! Reeds met een beperkte serie oefeningen kan je al snel rug- en nekpijn verminderen en je houding verbeteren. In deze video zie je alvast een voorbeeld van enkele oefeningen en wordt aangegeven welke spieren precies er telkens worden getraind. Zo weet je meteen of je de oefeningen goed uitvoert. Elke oefening neemt slechts drie minuten tijd in beslag. 

 

Gooi je schouders los met deze bewegingsoefeningen!

Last van je nek of een zeurend gevoel in je onderrug? Dan is het tijd voor een mini-office workout! Hieronder zie je een paar simpele stretch-oefeningen die je nu direct achter je bureau kunt doen.

 

Blijf op de hoogte van onze nieuwe studentenkoten of ons bedrijfsvastgoed